ID: 2028
Docent Nederlands VSO-Praktijk
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Instelling voor onderwijs en jeugdzorg
Het betreffen scholen voor Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO-ZMOK) voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (Cluster 4 school) met verschillende lokaties in Zuid- en Noord Holland en Noord Brabant.
Het College verzorgt onderwijs voor leerlingen met gedrags- en/of psychiatrische problemen. De scholen hebeen tot doel het onderwijs weer op te starten en op gang te houden, waarna de leerling teruggeplaatst kan worden in het reguliere onderwijs, MBO/HBO of in de arbeidssituatie.
De leerlingen stromen vnl. uit naar het HBO, WO of MBO.
Functiebeschrijving
Docent Nederlands
Functie-inhoud:
Als Docent binnen het speciaal onderwijs ben je een specialist:
Je geeft les aan een groep van ongeveer 10 jongeren van 12 tot gemiddeld 18 jaar in de onderbouw en/of bovenbouw examenklassen.
Alle jongeren zijn in behandeling bij verschillende afdelingen binnen jeugdzorg.
Behandeling betreft onder meer angst, ad(h)d en trauma. De behandeling bestaat uit individuele gesprekken en (groeps)therapieën. Affiniteit, ervaring en een achtergrond binnen de jeugdzorg/jeugdpsychiatrie, met verschillende psychiatrische problematieken is een pré.
Je eerste prioriteit is om leerlingen te laten wennen aan een onderwijsomgeving, waarbij je werkt met een handelingsplan dat is afgestemd met de behandelaar van de jongere.
De jongeren hebben vaak een verleden van schooluitval, hebben allen vaak een groot deel van hun schoolcarrière gemist en zijn nu hard en gemotiveerd aan het werk om de draad weer op te pakken en zich zo voor te bereiden op een vervolgopleiding.
Dat varieert van MBO, tot HBO en universiteit. Ze werken zelfstandig op individuele basis aan hun vakken. Daarnaast is het bijbrengen van onderwijsvaardigheden erg belangrijk. Je stelt je positief op ten opzichte van de leerling, waarbij je motiverend en faciliterend bent.
Het is belangrijk dat je onderscheid kunt maken tussen de jongere en zijn/haar probleem.
Naast lesgeven vervul je eveneens de rol van mentor. Een goed begrip voor de betreffende problematiek is hiervoor belangrijk.
Functie-eisen
- Een eerste of tweede graads lesbevoegdheid voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde (of een andere bevoegdheid). Eventueel gerichte ervaring in het doceren van dit vak in combinatie met een 2e graads docentenopleiding voor een vak dat binnen de instelling gegeven wordt is ook bespreekbaar
- Ervaring binnen het Voortgezet (Speciaal) Onderwijs en bij voorkeur ervaring met de beschreven doelgroep in een onderwijs- of hulpverleningssituatie;
- Liefst aangevuld met een Master Sen / of SPH of vergelijkbaar
- Communicatief en sociaal vaardig in het contact met onder andere deze leerlingendoelgroep, ouders, collega's en externe specialisten;
- Sterk in klassenmanagement en in staat handelingsplannen te vertalen in concreet handelen;
- Daadkrachtige persoonlijkheid, oplossingsgerichte en zelfstandige werkhouding;
- Humor en relativeringsvermogen.
Ook pas afgestudeerden gemotiveerden professionals worden van harte uitgenodigd te solliciteren!
Bij interesse ontvangen wij graag een korte motivatiebrief met CV per e-mail t.a.v. Monique Huizinga, [email protected]
Het aanvragen van een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) is onderdeel van de sollicitatieprocedure. Wanneer je niet beschikt over één van bovenstaande diploma's kan je sollicitatie niet in behandeling genomen worden.
Arbeidsvoorwaarden
Dienstverband en salariëring:
De omvang van het dienstverband is variabel, optie tot vast
De CAO Primair Onderwijs is op deze functie van toepassing / LB inschaling